Rasistskandaler och företags anseenden

Värderingar och attityder när det gäller allas lika värde bidrar i väldigt hög grad till konsumenters syn på företag och varumärken. Det är därför även viktigt att företag och organisationer har en konkret och sammanhållande policy där alla medarbetare följer värderingar och uppträdande. Det finns flertalet stora skandaler inom svenskt näringsliv där just problematiken kring ett företags värderingar har ställt till det på ett eller annat sätt. I vissa fall hamnar det om en produkt som skapat en rasistisk debatt men skandaler kan även handla om enskilda medarbetare som uttalat sig rasistiskt. Ta bara mängden av SD-skandaler där politiker kommenterat rasistiska inlägg på olika sociala forum, vilket bidragit till en stark kritik och ett tydligt avstånd från partiet.

Casino Cosmopol i Stockholm hamnade i blåsväder tidigare i år då en av företagets högre chefer kallade en av sina anställda för ”Ali Baba”. När den utsatte inte svarade, upprepade chefen sina ord flera gånger. Efter händelsen blev både facket och företagets högsta chef informerade, där fackets skyddsombud tvingade casinot att reda ut den rasistiska jargonen på arbetsplatsen. Arbetsmiljöverket som sedan inspekterade Casino Cosmopols arbetsmiljö bekräftade fackets varning. När den här sortens nyheter kommer ut påverkar det inte bara företaget i den mening att det skrivs negativt om casinot utan ett tydligt resultat är att kunder (i detta fall spelare) väljer ett annat ställe att spela på.

Storföretaget Skandia fick skarp kritik i början av 2000-talet då en av The Guardians svarta krönikörer mottog direkta rasistiska påhopp i ett e-mail från en av Skandias anställda i London. Den högt uppsatte tjänstemannen hade i sitt mail uttryckt en rad högextrema och rasistiska åsikter, direkt riktade mot krönikören och hans hudfärg. Dock slutade inte skandalen här utan fortsatte genom att företaget inte uttalade sig om händelsen och informerade om konkreta åtgärder för att motarbeta rasistiska problem bland personalen som detta. Krönikören skrev vidare om händelsen vilket förmodligen ledde till att många (framför allt mörkhyade) britter inte hade Skandia som förstaval när det gällde försäkringsupplägg.

Comments are closed.